schutting
Vorige
record_voice_over

Hoe houden we het leefbaar tijdens de coronacrisis?

Meer thuis

Door de coronacrisis ben je waarschijnlijk zelf ook meer thuis. Je krijgt misschien meer mee van het leefgedrag van je buren. Het is voor iedereen erg wennen om de hele dag thuis te zijn. Misschien hoort je de buren praten, hun muziek of kinderen. De angst en onzekerheid, die deze tijd met zich meebrengt maakt dat er misschien sneller irritaties ontstaan. Dat is heel begrijpelijk. 

Last of overlast?

Er is een verschil tussen last en overlast. Zo kan je last hebben van een deur die hard dicht knalt, een kind dat de trap op en neer rent, een hond die blaft, buren die in hun tuin zitten of aan het BBQ’en zijn. Het gaat vaak om irritaties tussen twee bewoners die worden veroorzaakt door verschillend leefgedrag. 

Woningcorporaties, gemeenten en politie kunnen hierin geen rol spelen. Zij hebben geen mogelijkheden om last (juridisch) aan te pakken. Het gaat immers om zaken die bij het normale leven horen. Gelukkig kan je er zelf veel aan doen om deze irritaties te verminderen.

Tips bij last


  • Laat je buren via een telefoontje, briefje, of mail weten waar je last van hebt. Wees vriendelijk van toon en vraag of zij rekening met je willen houden. Vaak hoor je dat buren zich niet bewust zijn van hun eigen gedrag en graag rekening met je willen houden. Vergeet niet ze daarvoor ook te bedanken.
  • Zet zelf zachte muziek op of gebruik een koptelefoon. Dit dempt de geluiden van de buren en helpt misschien om te ontspannen.
  • Zit het je erg hoog en merk je dat je boos wordt? Praat dan over de last met een huisgenoot, familielid of vriend(in). Praten lucht op en de irritatie wordt vaak ook minder. 
  • Focus niet op de geluiden van de buren. Het is een hele natuurlijke reactie om te letten op de geluiden waar je je aan ergert. Maar hoe meer je focust op de geluiden, hoe heftiger ze worden. Probeer het los te laten. 
  • Zoek afleiding. Begin bijvoorbeeld aan een uitgestelde huishoudelijke klus, pak de tuin aan of kijk een film. Wanneer je met iets anders bezig bent, kun je niet bezig zijn met het geluid van de buren.
  • Houdt geen lijstjes bij waarop je last geluiden noteert. Deze lijstjes laten je focussen op de geluiden en het roept alleen maar meer irritatie op. 
  • Denk anders; als de buurkinderen de trap op rennen, denk dan “die kinderen zijn lekker aan het sporten” in plaats van “die kinderen rennen alweer de trap op, ik word er gek van”. Oefening baart kunst. Volhouden dus om anders te denken.
  • Heb je een plek in huis of de tuin waar je je kunt ontspannen? Lopen de irritaties te hoog op, trek je daar dan even terug.
  • Bedenk dat de buren in dezelfde situatie zitten. Ook zij kunnen angstig en onzeker zijn en horen misschien ook geluiden van jou.

De coronacrisis is tijdelijk, het gaat weer voorbij. Hou nog even vol.

Ernstige woonoverlast

Onder woonoverlast verstaan we als een bewoner zich regelmatig (bijna dagelijks) of altijd zo gedraagt dat het woongenot van omwonenden (dus meerdere buren) ernstig wordt geschaad. Het gaat hierbij bijv. om dagelijks harde muziek in de nachtelijke uren, intimidatie van buurtbewoners of ernstige overlast door drugshandel.

Waarschijnlijk had je ook al voor de coronacrisis last van woonoverlast. Echter door het meer thuis zijn, kan de ervaring van de overlast heftiger zijn en kan het gevoel van onveiligheid worden vergroot.

Vanwege de crisis kan het zijn dat de bemiddeling of het uitgezette traject is vertraagd of uitgesteld. Hieronder enkele tips om met de overlast om te gaan.

Tips bij woonoverlast

  • Zorg ervoor dat je niet de hele dag bezig bent met de overlast. Zoek afleiding en concentreer je op iets anders.
  • Scherm je af van de overlast. Als je wakker ligt van de muziek doe dan oordopjes in. Als de muziek laat in de avond of 's nachts,lang te hard aanstaat kan je de politie bellen. 
  • Praat niet de hele dag over de overlast. Het kan helpen om dagelijks een vast moment af te spreken waarbij je praat met je partner, vriend of vriendin over de overlast. Het is heel menselijk om de hele dag je frustratie en irritatie te willen uiten maar hierdoor beheerst de overlast jouw leven.
  • Schrijf op wanneer je geen overlast ervaart in plaats van een dagboek bij te houden met overlastklachten. Je zal zien dat je het grootste deel van de dag geen overlast ervaart.
  • Speel geen eigen rechter door te dreigen, intimideren of terug te pesten. Hoe begrijpelijk ook, het levert meer stress op en vergroot het conflict.
  • Richt geen buurtapp op om de overlast daar te delen en te bespreken. De praktijk leert dat je op deze manier continu met de overlast wordt geconfronteerd en er veel roddel en achterklap wordt gedeeld.

Politie

Alleen bij ernstige overlast kan je de politie bellen. Bel de politie alleen als er sprake is van een strafbaar feit of als de openbare orde wordt verstoord. Een voorbeeld van openbare ordeverstoring is bijvoorbeeld harde muziek in de nachtelijke uren.

Contact met Vivare?

Ondanks de coronacrisis blijven wij bereikbaar voor vragen over overlast. U kunt Vivare bereiken op het telefoonnummer 088 05 41 111 of via het contactformulier op deze website. 

Gerelateerde artikelen