
Meest gestelde vragen energie
Kan Vivare de huur niet verlagen?
De huurinkomsten hebben wij hard nodig om alle woningen te kunnen onderhouden en verbeteren. Onder andere voor nieuwbouw en verduurzaming .
Ik wil verhuizen want mijn woning heeft een slecht energielabel (maar ik heb geen geld / kan ik voorrang krijgen?)
Voorrang krijgen op een woning vanwege een huidige woning met een slechter label is niet mogelijk. Het is ook niet zo dat een huis met een beter label goedkoper is. Als wij met u kunnen meedenken of u kunnen verwijzen naar instanties die u kunnen helpen rondom geldzorgen, dan doen we dat graag.
Mijn energiefactuur is zo hoog, ik kan de huur niet meer betalen. Wat moet ik doen?
Neemt u dan contact met ons op. Wij denken graag met u mee of kunnen u verwijzen naar instanties die u kunnen helpen rondom geldzorgen.
Kan Vivare de cv-ketel inregelen op 60 graden?
Wij vragen u om de instellingen van uw cv-ketel niet zelf aan te passen. Het veranderen van de instellingen van uw cv-ketel heeft niet altijd een duurzaam resultaat. Zomaar de ketel op ECO-stand zetten kan zelfs leiden tot juist meer gasverbruik. Vooral bij woningen met een lage isolatiewaarde. Dat willen we natuurlijk voorkomen. Daarom vragen wij u om niet zelf aan de knoppen te draaien van uw cv-installatie. Vivare heeft gevraagd aan ons installatiebedrijf wat er mogelijk is. Tijdens het periodieke onderhoud zal de servicemonteur de temperatuur beter voor u instellen als dat mogelijk is. De firma Kemkens doet hier nu onderzoek naar. Als wij hierover meer weten, vindt u de informatie terug op onze website.
Wat kan ik nog meer doen om energie te besparen?
Hier vindt u enkele energiebesparende woontips.
Hoe kan ik zorgen voor meer warmte in de woning?
Zorg voor voldoende ventilatie. Zo trekt het vocht uit de woning. Droge lucht is sneller warm, dit scheelt stookkosten! Met radiatorfolie of radiatorventilatoren verdeelt u de warmte beter.
Kan ik andere warmtebronnen gebruiken om energie te besparen?
Dat kan! Zorgt u ervoor dat u hierin een veilige keuze maakt? Laat u zich goed informeren, bijvoorbeeld door de bouwmarkt. Gebruik geen verouderde en open verbrandingstoestellen, zoals petroleum, houtkachels en kolenkachels. Bloempotten met theelichtjes worden nog wel eens genoemd, deze zijn ook gevaarlijk. Maak zeker ook geen open vuur binnen en steek geen BBQ aan. Dit kan een koolstofmonoxide vergiftiging veroorzaken. En pas op met heel goedkope elektrische verwarmingstoestellen. Deze kunnen ook brandgevaarlijk zijn. Met radiatorfolie of radiatorventilatoren verdeelt u de warmte beter.
Kijk op onze website voor handige tips over energie besparen.
Heb ik een waterbesparende douchekop?
Aan de douchekop kunt u niet altijd zien of deze waterbesparend is. Een waterbesparende douchekop heeft een straal die bruist en luchtig is.
Waarom hebben niet alle stortbakken een waterbesparende knop?
Waterbesparing is (nog) niet verplicht in Nederland. Ouderwetse toiletten verbruiken ongeveer 8-10 liter water per spoelbeurt. Nieuwe toiletten met bespaarknop zo’n 2,5 liter. Ook al heeft dit geen effect op uw energierekening, minder water verspillen is natuurlijk wel echt beter voor het milieu. Daarom plaatst Vivare alleen nog maar nieuwe stortbakken met een bespaarknop.
Ik woon in een E, F of G label woning en moet dus veel aan energie betalen. Mijn woning wordt nu nog niet aangepakt. Wat doet Vivare om mij tegemoet te komen?
Vivare is hard aan het werk om haar woningen te verduurzamen. We kunnen niet alles tegelijk en beginnen bij de woningen die dit het hardst nodig hebben. In 2028 willen we geen woningen meer hebben met een E, F of G label. Wat we doen:
- Ruim 600 woningen per jaar energiezuiniger maken, zonder dat de huur omhoog gaat;
- Op ruim 2.000 woningen zonnepanelen plaatsen voor eind 2022;
- Ook in 2023 doorgaan met het plaatsen van zonnepanelen;
- In 2023 beginnen met plaatsen van hybride warmtepompen.
Ik ervaar tochtklachten, wanneer word ik geholpen?
Vervelend dat u tochtklachten ervaart in de woning. We komen graag bij u langs om te bekijken wat wij voor u kunnen betekenen. We controleren uw woning op kierende ramen en deuren en bekijken of we tochtstrips kunnen plaatsen. Neem gerust contact op via het reparatieformulier.