Werken bij Vivare – van trainees naar Vivarianen
Vivare werkt samen met Spinners om jong talent een kans te geven. Via een traineeship maken zij kennis met het werk bij een woningcorporatie. De Spinners-collega’s werken zowel bij het KEC als bij klantmaatwerk. Die combinatie maakt hen flexibel en breed inzetbaar.
Verschillende Spinners zijn inmiddels vaste collega’s bij Vivare. Neem Rickie en Pien. Rickie heeft logopedie gestudeerd en werkte als voedingsassistent. Pien heeft de opleiding Manager horecaondernemer gedaan. Ondanks dat je hierbij niet gelijk denkt aan werken bij een woningcorporatie, hebben ze toch de stap gemaakt. Via Spinners kwamen ze bij Vivare. En met succes! Want begin 2025 tekenden ze allebei hun Vivare contract.
Hoe hebben zij dit ervaren? En… is werken bij een woningcorporatie echt zo “stoffig” als sommige mensen denken? We vroegen het hen.
“Hé Rickie en Pien, wat maakte het zo leuk om bij Vivare te blijven?”
Rickie: De veelzijdigheid in het werk. Je hebt veel contact met je huurders, doet opleveringen en bezichtigingen van woningen en er is administratief werk wat lekker is voor tussendoor. Het is ook heel flexibel: je kunt thuiswerken, maar ook gezellig op kantoor. Die combinatie maakt het voor mij perfect.
Pien: Daar sluit ik me bij aan! Niet alleen het werk, maar ook het team is heel leuk. En ik vind de vastigheid fijn – zo kun je je doorontwikkelen over een langere periode.
“Het is echt een goede combinatie. Je kunt met elkaar lachen. Maar tien seconden daarna kun je een hele serieuze case met elkaar oppakken. Knap dat dat hier kan en dat het ook gebeurt.”
“Vanuit Spinners word je bij het KEC én bij klantmaatwerk ingewerkt. Hoe is dat?”
Pien: Klopt, je start bij het KEC. Daar ben ik echt heel blij om en ik zou het iedereen aanraden. Je leert het systeem en ook je huurders al kennen aan de telefoon. Daar zijn ze nog puurder dan in het echt. Huurders die bellen zitten soms al hoog in hun emotie. Daardoor kunnen ze harder zijn in hun woorden dan wanneer je hen persoonlijk ziet. Juist door die ervaring weet je al goed wat je te wachten staat als je doorstroomt naar klantmaatwerk.
Rickie: En wat ook heel leerzaam is, is dat je Vivare beter leert kennen door je ervaring bij het KEC. Aan de telefoon krijg je de meest uiteenlopende vragen waar je antwoord op moet geven. Zo leer je veel over verschillende onderwerpen en over de organisatie. Nu wij zijn overgenomen door Vivare werken we alleen voor klantmaatwerk. De kennis die ik heb opgedaan bij het KEC pas ik nu toe in mijn werk als klantconsulent. Ik weet bijvoorbeeld een stuk beter bij welke afdeling ik moet zijn met welke vraag.
“Woningcorporaties: stoffig en ambtelijk of niet? Vertel eens!”
Rickie: Dat vind ik helemaal niet. Maar ik moet zeggen, ik had ook nooit gedacht aan werken bij een woningcorporatie totdat Yvonne [Polman] mij vertelde over haar nieuwe baan. En toen zij de functie omschreef, leek het mij superleuk.
Pien: Ik had er ook weinig beeld bij. Maar stoffig vind ik het hier echt niet, haha. En als dat wel zo was geweest, dan had ik dat waarschijnlijk wel gemerkt tijdens de sollicitatiegesprekken. Dat gevoel kreeg ik helemaal niet.
“Willen jullie andere jonge professionals nog iets meegeven?”
Rickie: Ik zou echt willen zeggen tegen iedereen die werk zoekt: kom hier werken! Er is een fijne sfeer en er zijn goede doorgroeimogelijkheden.
Pien: Het kan misschien in het begin wel heel veel zijn, omdat er zoveel gebeurt binnen de organisatie. Vooral voor iemand zonder ervaring binnen een woningcorporatie. En dan zou ik zeker zeggen: laat je niet afschrikken, want het komt wel goed. Met een leuk team, een goede werkgever en goede arbeidsvoorwaarden zit je hier zeker op je plek.