Huurcontract van mijn woning opzeggen

Hier regelt u het opzeggen van de huur. Daarna ontvangt u van ons een mail. Daar staat de einddatum in van uw huurcontract en informatie over het vervolg.

Nu regelen

Wilt u de huur opzeggen

Huur opzeggen: stap voor stap

In dit stappenplan leest u wat er moet gebeuren als u de huur heeft opgezegd.

  1. 1

    Bevestiging van de huuropzegging

    Nadat u uw huur heeft opgezegd krijgt u van ons een mail. Daar staat in wat de einddatum is van uw huurcontract. Er staat ook in welk bedrijf de opname doet. En wanneer de medewerker van dit bedrijf bij u op bezoek komt om uw woning te bekijken.

  2. 2

    Een medewerker komt langs

    U bekijkt samen alle ruimtes en maakt afspraken. Zorg dat de medewerker overal bij kan. U hoort ook wat u kunt laten overnemen door de volgende huurder. De opname duurt 1,5 tot 2,5 uur. Heeft u een grote woning waar u veel aan moet doen? Dan kan het langer duren. Zorg dat u voldoende tijd heeft.

  3. 3

    Formulier met afspraken

    Tijdens de opname van uw woning schrijft de medewerker de afspraken voor u op. Het opnameformulier met de afspraken ontvangt u na de opname via een mail. U weet dan precies hoe u de woning moet achterlaten. In de mail staat ook met wie u contact op kunt nemen als u vragen heeft

  4. 4

    Op zoek naar een nieuwe huurder

    Als we een advertentie plaatsen voor uw woning laten we dit aan u weten. Soms kan dat niet meteen, bijvoorbeeld als we nog wachten op informatie. Is bekend wie de nieuwe huurder wordt? En wilt u spullen laten overnemen? Dan zorgt Vivare dat de nieuwe huurder contact met u opneemt. U kunt dan samen afspraken maken. Deze zet u op het overnameformulier. Dit ondertekent u beiden en stuurt u aan Vivare.

  5. 5

    Uw woning achterlaten

    U laat uw woning schoon, heel en leeg achter. Waar u allemaal aan moet denken leest u in de folder Achterlaten woning. Bent u helemaal klaar? Dan sluit u de woning af, uiterlijk op de laatste huurdag. U laat de sleutels van de woning achter in het sleutelkastje bij de voordeur. Dit sleutelkastje plaatsen we tijdens de opname van uw woning (bij uw voordeur of bij de algemene ingang). U krijgt hiervoor een code.

  6. 6

    Een laatste check

    Tijdens de eindcontrole bekijken we hoe u de woning heeft achtergelaten en of u alle afspraken bent nagekomen. Zijn er dingen niet hersteld? Dan kunnen we u bellen om te overleggen. Na de controle ontvangt u een mail. Daar staat in of alles in orde is of dat u nog iets moet herstellen of moet betalen.

  7. 7

    Huurbetaling en herstelkosten

    Het kan zijn dat u nog iets aan ons moet betalen, bijvoorbeeld herstelkosten. Of dat u nog geld ontvangt, bijvoorbeeld als u teveel huur heeft betaald. We maken een berekening en u ontvangt een mail (of brief). Daar staat in of u geld ontvangt, geld moet betalen of niets hoeft te betalen en ook niets ontvangt.

  8. 8

    Het afrekenen van de servicekosten

    Betaalt u servicekosten? Dan ontvangt u daarvan later nog een afrekening, soms pas een jaar of langer na het opzeggen van de huur. Dat kan niet altijd eerder, omdat we eerst moeten weten wat de kosten zijn. Houdt u daar dus rekening mee en geef bij een verhuizing uw nieuwe adres aan ons door.

Veelgestelde vragen